tisdag 29 november 2011

Stafllikort i traditionella julfärger

Julförberedelserna rullar vidare i min lilla pysselhörna. Idag tänker jag visa ett stafflikort med härlig, gammeldags julstämning samt lite bilder på vikning av stafflikort.

Stafflikort (easel card) är både roliga att scrappa och att ge bort! Det går relativt fort att scrappa i ordning ett stafflikort och kommer man bara på tekniken så är de hyfsat enkla att konstruera. På bilderna nedan ser ni hur jag skurit de två delarna som skall sammanfogas. På den korta sidan som skall fästas mot kortets överdel har jag fäst dubbelhäftande tejp (9 mm).

För att hindra kortet från att falla ned platt har jag fäst en stämplad text med häftkuddar för att få lite höjd. Motivet på kortet är glitterbeströdda bokmärken som jag hittade i vår mysiga, gammeldags lanthandel på orten intill vår by.

Som dekoration har jag bl a använt röda pappersrosor från Inkido och andra, blandade blommor samt grönt satinband. Kortet är klätt i ett härligt julark från BoBunny - "Merry and Bright".

Nu något annat roligt! Igår kväll hämtade jag ut ett över 5 kg tungt paket som anlänt med DHL - min magiska och helt underbara investering Sizzix Big Shot. Öppnade, vände, vred, skruvade, löste och testade. Lilla sonen var mig behjälplig och försökte även han sig på att skruva fast veven till maskinen. Var inte alls särskilt svårt att använda den och när jag väl kommit underfund med hur stansade jag som besatt tills klockan hunnit bli alldeles för sen en vardagkväll. Sizzix egna dies var jättesmidiga att använda, men jag fastnade lite på en Magnolia-die som ju är mycket tunnare än Sizziz egna. Visade sig vara lätt som en plätt att öka omfånget med medföljande block. Så himla kul, känner mig mer scrapsalig än vanligt och hann t o m göra ett läckert kort med den nya dekoren under kvällen. Blogginlägg om det kortet kommer inom kort...



















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer uppskattas varmt och mycket!