söndag 15 april 2012

Krona till en liten prins - Tutorial

Hoppas att ni har en alldeles underbar och riktigt pysslig helg! Eller så hamnar pysselverkstaden kanske lite i skymundan av en lockande och vacker vårsol istället? Idag tänker jag visa en liten prinskrona kombinerad med ett runt gratulationskort i botten. Jag ska också försöka att instruera i hur man skapar kronan. Tyvärr får jag inte till mina inlägg så snygga sedan en tid tillbaka, antagligen en "bugg" i systemet, så ni får scrolla en bit ned för att hitta beskrivningen, sorry.
Det är underbart söta "Baby Edwin" från Magnolia som står för den royalistiska delen och jag har använt ljus kraftkartong från Reprint som bas. Kronan och kortets delar är sedan klädda i "Et Cetera" från BoBunny. Designarket har sotats med Tim Holtz distress ink "Black Soot". Denna modell är lite mindre än den jag gjorde till balens drottning för en tid sedan. Fördelen med den mindre varianten är förstås att man inte behöver "skarva" för att nå runt med själva kronan.

Tänkte nu punkta upp hur jag gjort. Eftersom jag saknar exakta måttangivelser så är det viktigt att mäta och hålla koll på de olika delarna så att alltsammans passar när det är dags att sätta samman kronan.

1. Stansa eller skär ut två cirklar ur cardstock samt två mindre cirklar ur valt designark.

2. Klipp ur formen av en krona. Låt den sträcka sig ca 30 cm på längden. En ur cardstocken och en något mindre (främst på bredden) ur valt designark. Jag har använt denna mall för att få till kronformen.

3. Tag fram kronan klippt ur cardstock och vik in nedersta kanten med ca 1 cm. Fäst bred dubbelhäftande tejp på den. Denna del ska sedan fästas mot översta cirkeln.

4. Fäst de klippta/utstansade delarna av designark och fäst mot krona och nedersta cirkeln. Spara den cirkel av designark som skall vara överst. Den ska fästas efter själva kronan, för att dölja skarvarna.

5. Om du vill ha hål eller annat i själva kronan är det dags att stansa ur dessa nu.

6. Dra av skyddspapperet på den vikta kanten på kronformen. Kom ihåg att fästa valt designark med urklippt kronform på den.

7. Klipp nu den klistriga och vikta kanten i sneda sick-sackflikar och böj flikarna inåt.

8. Böj kronan till en cirkel med de klistriga flikarna inåt. Fäst försiktigt flikarna en bit in på den utstansade cirkel som skall vara överst. Kontrollera att kronan går att fästa samman baktill.

9. Nu när kronan sitter fast på översta cirkeln är det dags att dölja lite skavanker. Fäst cirkeln av designark på insidan av kronans ovansida.

10. Sätt samman den cirkel som skall vara underst med den översta genom att fästa en brad på kronans botten och ovansida.

Äntligen dags att dekorera kronan.Jag har använt en swirl-die från Cherry Lynn och en fjärilsdie från Memory Box, blandade blommor och blad, Paper Pen samt ostduk inuti kronan. Stämpelmotivet är färglagt med Promarkers.

Hoppas att mitt försök till tutorial går att följa och om inte så är det givetvis bara att fråga mig om du fastnar på någon detalj! Ha en underbar dag och tack för titten!



4 kommentarer:

  1. Hej!
    Här har det fina vädret börjat försvinna och det börjar se väldigt mörkt och tråkigt ut på himlen.....men jag har allt hunnit med en promenad idag redan =)

    Vilket fint kort du gjort, så fräck "vikning" eller vad jag ska kalla det. Verkligen läcker!! Jag tycker mycket om färgerna du valt, två av mina favvofärger =
    Ha en underbar fortsatt söndag!
    Kram iffa

    SvaraRadera
  2. Samma här, molnen började hopa sig när jag precis hade tagit mig ut på gården. Men det är milt och skönt så det får man väl nöja sig med =D

    Tack, den är dessutom jätterolig att göra, men aningen pillrigt förstås :) Yes, begie/brun och turkos/blå tillsammans är verkligen en favorit för mig med!

    Ha det gott!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Superfint!! Kanske jag skulle försöka mig på till en kommande liten dopkille. =)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad kul att du tycker om den! =D Låter ju som en perfekt doppresent, lycka till med scrappandet!

      Kram

      Radera

Kommentarer uppskattas varmt och mycket!