2021-01-09

Napkin Fold - Tutorial

Härligt med lördag och här i Jämtland kan vi njuta av vinterns skönhet med snö och kyla! 

Idag tänkte jag bjuda på en tutorial för Napkin Fold - en av mina favoritvikningar för handgjorda kort. Det är lättare än det ser ut och resultatet är lyxigt vackert! 
































1. Starta med att ta fram ett cardstock i storleken 30,6 x 30,6. Markera samtliga sidor så att de mäter 7,6 cm. 

Jag brukar använda blyerts och göra en liten markering för varje kant/hörn.

Tips! Testa att köra med mönstrat designark istället. Då slipper du klä in kortet när du vikt klart.

Vik samtliga sidor så att kanter om 7,6 cm bildas. I mitten bildas en mindre fyrkant som sedan blir kortets storlek. 

Jag brukar vika mot en linjal som jag håller mot markeringarna på varje sida. Platta gärna till själva vikningarna ordentligt så blir det lätthanterligare. Använd falseben eller handtagen på en sax.


2Vik två av kanterna mot mitten. Jag brukar mäta och markera ut arkets mitt (15,3 cm) för att vara säker på att det blir rakt.

3. Vänd nu på "steken" upp och ned så att de invikta sidorna hamnar underst. Se bild nr 3.

4 Vik den förvikta kanten mot mitten.

5. Vik den andra sidan så att två "portar" bildas. (se bild nr 5 nedan).

6. Vik hörnen på "portarna" så att triangelformade flikar bildas.


7. När du vikt alla hörnen börjar du se hur kortet kommer att se ut.

8. Nu kan det vara kul att ställa kortet upprätt, bara för att se hur det ser ut.

9. På kortets baksida bildas en ficka som vi givetvis ska nyttja när vi sedan klär och dekorerar kortet (se bild nr 9 nedan).
10. Dags att välja designark om du inte redan gjort det! 
Jag brukar använda vit cardstock till kortets insida. En vända i en fin embossingfolder gör susen och blir en fin detalj!

11. Mät ut kortets storlek (ca 15 x 15 cm) och skär ut en fyrkant som du sedan skär och portionerna ut över kortets framsida. Gör sedan på samma sätt med portarna på insidan och även på den tvådelad baksidan.

12. Om du vill kan du använda en dies med lämplig form och storlek. Skär ut och fäst dubbelhäftande tejp på halva figuren. På detta sätt får du en form av stängningsmekanism och en plattform för dekorationer och eventuell stämpelbild.

13. Dags att montera delen du skurit ut med dies, om du valt att ha med just den detaljen på ditt kort (se bild nr 13 nedan).
Jag har valt att skära ut en ytterligare form i design papper som jag har fäst på den första formen.

14. Jag har valt att göran en liten stängningsmekanism på kortet. Detta med hjälp av håltång. Två hål i själva kortet och ett i den utskurna formen som vi fäst på kortets ena gavel.

15. Ett band har fästs i hålen och kortet går nu att stänga med en liten nätt rosett.

16. För att markera fickan på kortets baksida har jag fäst en bit spets längs kanten. Här kan innanför, i fickan, du gömma en slant till mottagaren av kortet och/eller sticka in ett par läckra tags.

Äntligen kan det riktigt roliga börja! Fram med ditt favoritstämpelmotiv, pappersblommor och kanske några pearls eller rhinestones.
































Hjärtligt tack för besöket! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I really appreciate comments!